Widding Gård

widding_gaard06Enhver Tromsøværing som har eller har hatt små barn de siste 20 årene har enten hørt om eller opplevd Nisselørdag på Berg. Store flokker med småbarnsfamiler har valfartet til Widding Gård og Nordberg Gård i førjulstidene for å hilse på fjøsnissen og alle gårdsdyrene, og spist seg stappmette på nissegrøt.

Selv har jeg ikke vært på nissebesøk, men May-Tove og jeg kjenner hverandre litt fra ungdomsskolen på Tromstun, og for en uke siden kjørte jeg langs Innlandsveien for å kikke litt på området. Siden E8 ble tatt i bruk er det jo ikke ofte man har kjørt langs denne mer landlige veien, noe man garantert burde gjøre oftere for det er adskillig hyggeligere omgivelser enn langs E8 og innbyr til en saktere takt.

I går ringte jeg May-Tove, etter å ha vært i kontakt via SMS dagen før, og fortalte om markedsprosjektet vårt. Hun hadde allerede googla Straumeyjar og plassert både oss og meg i terrenget, og synes det høres veldig spennende ut. Hun kunne fortelle at de på nisselørdagen på det meste har hatt ca.3000 besøkende, og da ble jeg litt glad for det betyr jo at de er vant til stor tilstrømning av folk. De har faktisk også arrangert 4H-leir flere ganger i akkurat det området jeg har spionert på via Google Maps og satelittfoto.

Nå er det jo ei stund til snøen forsvinner så innledningsvis har vi avtalt at jeg sender over markedsplan og presentasjon. Hvis familien fortsatt synes at de kan tenke seg å være vertskap for markedet så tar jeg en tur på besøk litt ut i mai. Da har visstnok marka for en stor del tørka opp og man kan se litt på området, som ligger ved et skogholt og nært stranda. Det som kan bli en utfordring er parkering, noe som jo for så vidt er en gjenganger, men adkomst er i alle fall enklere enn høyt oppe i bergene og det går en traktorvei nesten helt fram. Jeg tror ganske sikkert dette vil være et flott sted for et marked, lett å finne fram til og med kolonial innenfor rimelig kjøreavstand.

Featured image: Kristian Nyheim Hanssen.

Leave a Reply

